Sunday, July 18, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010-ENTRI KETIGA

Makanan Tradisional Melayu

Nasi merupakan makananruji rakyat di rantau asia semenjak beribu-ribu tahun yang lalu. Oleh itu, banyak makanan yang telah di hasilkan daripada beras seperti laksa, laksam dan lain-lain. selain itu, beras dapat di buat pelbagai kuih-muih tradisional yang di cipta mengikut selera dan keadaan masa kini.










Dodol:
-adalah sejenis makanan yang boleh dikategorikan dalam kumpulan makanan yang manis. Dodok sangatlah terkenal di Malaka. Tidak semua orang dapat menghasilkan dodol yang bermutu tinggi. Mereka yang telah berusia biasanya mahir membuat makanan ini. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat dodol terdiri daripada santan kelapa, tepung beras, gula pasir, gula melaka.













Apam
-Apam balik atau apom balik, merupakan sejenis kuih tradisi Melayu Nusantara, sesuai dimakan pada waktu pagi dan petang secara bersantai. Apam balik sedap dimakan panas-panas.
Secara kasar terdapat dua jenis apam balik iaitu:
Apam balik tradisional: Merujuk kepada apam balik yang biasanya bersaiz kuali yang gebu.
Apam balik keropok: Merujuk kepada apam balik kecil yang garing, kulitnya nipis dan rangup seperti keropok.










Cencaluk
-Cencaluk ialah sejenis lauk dalam hidangan tradisional Melaka. Cencaluk mengandungi kandungan protein yang tinggi. Mengikut kepercayaan lama yang telah menjadi kata-kata senda gurau pula, kononnya jika pada hari perkahwinan seseorang itu, hujan turun sepanjang hari, maka dikatakan bahawa mempelai suka makan cencaluk.Selain itu, cencaluk juga kini mudah diperolehi menerusi penjualan yang terbuka seperti di tepi jalan raya serta di pasar-pasar sekitar negeri ini.















Nasi tupe
-Nasi Tupe atau nasi tumpang merupakan sejenis makanan tradisional kelantan. Ia dijual di Kota Bharu, khususnya di Pasar Kubang Pasu.
Ia merupakan sejenis nasi bungkus yang mempunyai nasi lembut macam nasi himpit, tapi dibungkus dengan daun pisang berbentuk kon. Dalam kon dicampur dengan lauk serta sambalnya sekali.









Lempeng kelapa
-Lempeng kelapa atau juga dikenali sebagai lempeng nyiur merupakan sejenis makanan yang dibuat menggunakan kelapa diparut. Ia biasanya dimakan begitu sahaja atau dicicah gula, atau sambal ikan bilis atau kuah gulai. Lempeng kelapa sedap dimakan ketika panas.

No comments:

Post a Comment